Nederlanders kijken altijd op hun mobieltje, ook ‘s nachts

DeloitteRuim 50.000 mensen uit 31 landen deden dit jaar mee aan de Deloitte Global Mobile Consumer Survey. Voor het vijfde achtereenvolgende jaar deed het adviesbureau onderzoek naar het gebruik van de smartphone. Op het Smart Connect Event presenteert directeur Technologie, Media & Telecom Marc Beijn van Deloitte de resultaten. Hij licht nu een tipje van de sluier op.

Het gebruik van de smartphone in Nederland blijft toenemen, vertelt Beijn. ,,Mensen zijn verslaafd aan hun mobieltje en dat is niet minder geworden. Het gebruik neemt gekke vormen aan.’’ Uit het Deloitte onderzoek van vorig jaar bleek al dat bijna een helft van de Nederlandse gebruikers de telefoon bijna meteen na opstaan controleren. ,,Ons nieuwe onderzoek laat zien dat met name jongeren tussen de 18 en 24 jaar ook ‘s nachts graag ‘mobiel blijven’. Ze checken zelfs midden in de nacht de berichten die ze hebben ontvangen en sommigen beantwoorden deze zelfs.’’

Zijn het alleen de jongeren die dol zijn op de smartphone?

,,Nee, zeker niet. We zien dat in Nederland ook steeds meer 55-plussers een smartphone hebben. We lopen daarin zelf iets voorop vergeleken met het buitenland. Het gebruik in deze leeftijdsgroep loopt nog wel een beetje achter in vergelijking met het gebruik van andere leeftijdsgroepen.‘’

En wat kunt u zeggen over het gebruik?

,,Social media blijven erg populair, er wordt ook veel gefotografeerd, en we zien een heel grote groep shoppen met hun mobieltje. Dat zal blijven toenemen. Net zoals bankieren; Saldo checken, geld overmaken, dat gebeurt allemaal met de smartphone. De apps van de Nederandse banken doen het echt goed.’’’

Gelooft u dat er op een gegeven moment een tegenbeweging komt? Dat het smart phone gebruik toch weer gaat afnemen?

,,In ons onderzoek kijken we alleen naar het gebruik op het moment. En we zien dat dit gebruik de laatste jaren blijft toenemen. Maar dat de ergernis groeit wel. Het mobiele telefoongebruik is ook de oorzaak voor discussies binnen families of koppels. Persoonlijk denk ik dat we elkaar vaker zullen ‘corrigeren’. Ik hoorde pas een voorbeeld van een groep vrienden die uit eten ging en alle mobieltjes op een stapel legde. Wie zijn mobieltje als eerste pakte, kon de rekening betalen.’’

 

banner smart connect

Komt u ook naar het Smart Connect Event?

Smart Connect is het jaarlijkse ontmoetingspunt en kennis platform voor de belangrijke spelers uit de Telecom / ICT markt. Op dit event hoort u de laatste ontwikkelingen en trends en kunt u netwerken met telecom en ict experts. Op het event presenteert Marc Beijn van Deloitte alle resultaten.

Bekijk het programma van Smart Connect

Leave a reply

Smart Connect website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018