Millenials bieden telecommarkt kansen

Paul-WijngaardOp 10 november 2016 vindt in Utrecht Smart Connect plaats: hét event in de telecom. De kans is groot dat u daar Paul Wijngaard tegen het lijf loopt. Paul is voorzitter van Telecom Society (afgekort TSOC), het netwerkplatform in telecom, media en ICT.

Wat zijn volgens u de ingrediënten van een succesvolle beurs?

“De wereld globaliseert steeds verder. Het gevolg is dat steeds meer dienstenaanbieders consolideren. Dat is een onomkeerbare beweging. Verder zullen het belang en de invloed van online communicatie, dienstverlening, zorg en handel alleen maar toenemen. Dat maakt ons afhankelijk en ook enigszins kwetsbaar. We zullen heel goed moeten letten op de continuïteit en beveiliging van onze netwerken en de systemen die daarover met elkaar communiceren.”

Disruptieve technologieën

In een markt waarin nieuwe, disruptieve technologieën als paddenstoelen uit de grond schieten, moet je als ondernemer snel kunnen schakelen. Welke technologieën vindt hij zelf het kansrijkst? Wijngaard: “Connected devices. Die zullen steeds meer impact hebben en zullen nieuwe diensten faciliteren, in huis maar ook daarbuiten. Verder zien we dat fixed en wireless access netwerken steeds sneller worden. Ook de ontwikkeling van hybride access (fixed/wireless-wifi/4G/5G) is een ontwikkeling om rekening mee te houden.”

Big data en privacy

Een ander onderwerp dat om aandacht vraagt, is de manier waarop we omgaan met big data. Wijngaard: “Big data stellen ons in staat consumentengedrag te voorspellen. Er is veel informatie uit te halen, maar in hoeverre mogen we informatie verzamelen, bewaren en aanwenden? Ik voorzie dat ondernemers de grenzen zullen opzoeken en dat de wetgever daar achteraan hobbelt. Nieuwe technologieën en nieuwe mogelijkheden, de behoefte aan en het recht op privacy, ruimte om te ondernemen: het hangt allemaal met elkaar samen. Het is ingewikkeld maar aan de andere kant: voor iedereen die telecom een interessant vak vindt zijn het heel boeiende en spannende tijden.”

Millenials

Ook de doelgroep voor leveranciers in de telecommarkt is continu in beweging. Wijngaard: “Onze industrie bouwt al jaren succesvol producten voor babyboomers en generation X: segmenten met voorspelbare gebruikerspatronen als het gaat om bellen, messaging en consumptie van entertainment. In de afgelopen tien jaar is echter een nieuw segment ontstaan: de millenials. Die hebben een totaal ander wensenpakket en gebruikspatroon als het gaat om communicatie, online sociale patronen en consumptie van entertainment. Daar liggen kansen. Sluiten we als industrie aan op dit segment met onze diensten, of missen we de boot? Ook dat is een interessant onderwerp.”

Wat nou als dit thema niet aan bod komt tijdens Smart Connect? Wijngaard: “Geen probleem, het is ook het thema van ons TSOC annual dinner op 2 februari 2017 in Wassenaar.”

banner smart connect

Komt u ook naar het Smart Connect Event?

Smart Connect is het jaarlijkse ontmoetingspunt en kennis platform voor de belangrijke spelers uit de Telecom / ICT markt.  Op dit event hoort u de laatste ontwikkelingen en trends en kunt u netwerken met telecom en ict experts.

Bekijk het programma van Smart Connect

Leave a reply

Smart Connect website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019